In relatia consultant-beneficiar, pentru a se ajunge eficient la un rezultat satisfacator pentru ambele parti, este nevoie de o colaborare intensa din partea ambelor tabere. Multi potentiali clienti ne contacteaza asteptandu-sa ca ei sa spuna ca isi doresc o afacere, iar un consultant precum un duh magic sa le puna in practica dorinta. In realitate lucrul acesta nu se intampla. Relatia dintre consultant si beneficar consta intr-un feedback recriproc constant, consultantul neavand rol decizional ci mai degraba punand in perspectiva lucrurile si asigurandu-se ca beneficiarul nu face greseli pe care nu le cunoaste.
De aceea, pentru a putea demara o colaborare cat mai profitabila cu un consultant, iti recomandam urmatoarele:
- Sa-ti definesti nevoia financiara. Nu este nevoie de ceva final sau foarte elaborat, insa trebuie sa pui pe hartie cheltuielile pe care le estimezi in urmatoarele 12/24 de luni de activitate. Chiar daca ai un startup sau o afacere deja existenta.
- Sa ignori finantarea. Nevoia financiara nu ar trebui sa fie determinata de obtinerea unei finantari nerambursabile. Din practica am observat ca de obicei atentia acordata finantarii in perioada de determinare a nevoii financiare duce la o alterare a acestuia din urma care se traduce doar in diminuarea eficientei implementarii
- Sa iei in calcul si alte potentiale finantari: imprumut bancar, economii proprii, imprumut de la rude, credit furnizor, startul afacerii cu un minim de resurse.
- Afla raspunsul la poate cea mai importanta intrebare dintr- afacere: de ce te-ar alege clientii pe tine si nu pe concurenta ta.
In momentul in care vei reusi sa-ti stabilesti informatiile mentionate mai sus, vei avea o baza de pornire. Nu uita, finantarea reprezinta doar 5% dintr-o afacere. Mai ai 95% din ea la care sa te gandesti: avantaj competitiv, HR, clienti, marketing, proceduri interne, vanzari, produse, furnizori, dotari, flux de productie, relatii clienti, garantie. Mult succes!